For mye av det gode
Hvis du er markedsfører, så får du ganske sikkert litt høyere puls når noen snakker om remarketing. Nå om dagen er remarketing et av de «hotteste» konseptene innen markedsføring. For meg er remarketing mest irriterende.
Jeg kan fortsatt huske den første gangen jeg var utsatt for remarketing. Jeg hadde sjekket et hotell i Tromsø på Booking.com. Etter å ha sjekket mulighetene la jeg det fra meg og åpnet Facebook. BOOM! Der var Tromsø-hotellet i feeden min.
Det var fascinerende de første tre gangene. Nå unngår jeg å bruke Booking.com. Å bli overøst med annonser for hoteller jeg har sett på er rett og slett utrolig irriterende.
Hva er det som gjør at remarketing går fra å være fascinerende til irriterende på så kort tid?
Min teori er at remarketing er som salt på maten:
Brukt riktig kan det løfte et helt måltid. Brukt feil kan det ødelegge alt.
Jeg har spurt litt rundt, og en gjennomgangsmelodi er at remarketing er litt skremmende. «Jeg føler meg overvåket» er en kommentar som går igjen. Jeg tror at den kommentaren berører kjernen. Relevante annonser er bra. Remarketing brukt på riktig måte oppfattes som relevante annonser. Det er bra! Remarketing i for store doser er helt feil. Da føler vi oss overvåket.
Grunnen til at jeg har sluttet å bruke Booking.com til å søke på hoteller, er at Booking.com har gått over streken. Langt over streken. Etter å ha sett på et hotell på Booking.com, så vet jeg at Facebook-feeden min kommer til å fylles med annonser for akkurat det hotellet. I tillegg så dukker annonsene opp på en rekke andre nettsteder jeg besøker. Det er bare negativt. Derfor holder jeg meg unna Booking.com
Remarketing fungerer hvis brukeren er i kjøpsmodus. Da kan en velplassert remarketing-annonse vippe beslutningen i retning av annonsøren. Men jeg er ikke alltid i kjøpsmodus når jeg går inn på Booking.com. Av og til skal jeg bare se på et hotell jeg har lest om i en bok, eller jeg er nysgjerrig på prisnivået i en by. Da vil jeg ikke har remarketing-annonser, for da er jeg ikke i kjøpsmodus.
Det verste er likevel remarketing når jeg allerede har kjøpt. Jeg forventer ikke at Booking.com vet at jeg har booket hotellrommet direkte hos hotellet, men jeg blir irritert likevel. Jeg har til og med opplevd remarketing etter at jeg ar booket et hotell hos Booking.com. Det er kjempeirriterende! Uansett hvor jeg har booket rommet, så blir jeg irritert når Booking.com forsøker å selge meg et rom til.
Derfor må remarketing brukes med omhu. Treffer det riktig, kan det utløse et salg. Treffer det feil, risikerer du å miste kunden for alltid.
Et eksempel:
Da jeg så deler av Elvis-filmen «Fun in Acapulco» her om dagen, sjekket jeg for moro skyld hotellet hvor deler av filmen foregår. I dagene etterpå ble jeg bombardert av reklame for hoteller i Acapulco. Jeg fikk servert Acapulco-reklamer fra Booking.com 10-15 ganger på ulike nettsteder, den siste godt over en uke etter at jeg sjekket hotellet. Den ene varianten var krydret med et London-hotell som jeg allerede hadde bestilt rom på.
Mine tips for god remarketing:
- Remarketing har størst effekt rett etter at brukeren har sett på produktet. Jo lenger tid det går, desto større er risikoen for at du irriterer kunden.
- Begrens antall ganger kunden eksponeres for remarketing. Kjøper hun ikke tredje gang hun blir eksponert, så kommer hun antakelig vis ikke til å kjøpe uansett.
- Ikke bruk remarketing mot kunder som allerede har kjøpt.
- Er du i tvil, så vurder om du selv ville like å bli eksponert for annonsen om du var kunden din.
Hva er remarketing?
Med remarketing kan du vise annonser til personer som har besøkt et nettsted eller brukt en mobilapp tidligere. Hvis folk for eksempel forlater nettstedet ditt uten å kjøpe noe, kan du bruke remarketing for å få kontakt med dem igjen ved å vise relevante annonser når de surfer på nettet, bruker mobilapper eller søker på Google.
Dynamisk remarketing tar dette ett skritt videre ved å inkludere produktene eller tjenestene som folk har vist interesse for på nettstedet ditt, i annonsene. Dynamisk remarketing bruker ekstra virkemidler, for eksempel tilføying av egendefinerte parametere i taggen på nettstedet og oppretting av en strøm, og du får dermed spesialtilpassede annonser som gir bedre resultater.
(Kilde: Google.no)
PS! Jeg bruker Booking.com som et vilkårlig eksempel. Det er ikke for å henge ut Booking.com, men fordi de var den første aktøren som utsatte meg for remarketing da jeg skrev innlegget.
1 Response
[…] og delte meninger rundt nettopp dette. Ståle Lindblad skriver om hvordan han syns at det egentlig bare blir mest irriterende med de samme annonsene som dukker opp overalt. Han nevner også at mange blir skeptiske og føler […]