Sett riktige mål i sosiale medier
Jeg holdt en gang workshop med en stor bedrift i Oslo. Som vanlig startet jeg workshopen med å spørre hvilke mål de hadde satt seg. «Få flere likes enn konkurrenten» var svaret. Jeg svarte «ja, haha, men hva er det egentlige målet deres?» De holdt fast på at målet var å få flere likes enn konkurrenten.
Beskrevet så direkte, så kan det virke åpenbart at den aktuelle bedriften var litt på villspor, men faktum er at de ikke er alene. Alt for mange virksomheter setter dårlige mål for aktivitetene sine i sosiale medier. Enda flere setter ingen mål i det hele tatt.
Vil du har ordentlige resultater, må du sette ordentlige mål!
Grunnlaget for suksess i sosiale medier legges når du setter mål for aktivitetene. Vil du har ordentlige resultater, må du sette ordentlige mål! Setter du dårlige mål, får du dårlige resultater.
Den vanligste grunnen til at virksomheter setter dårlige mål er at de gjør ting i feil rekkefølge. De starter med aktivitetene, og setter mål etterpå. Da blir det veldig vanskelig å sette gode mål. Start med målet og målekriteriene før du planlegger aktiviteten. Da blir det mindre vanskelig.
Et godt mål er et mål som er direkte eller indirekte relatert til virksomhetens verdiskaping.
Likes, kommentarer, delinger osv. er som regel helt ubrukelig som hovedmål. Driver du en kommersiell virksomhet, så bør hovedmålet være noe som direkte eller indirekte hjelper virksomheten å nå sine kommersielle mål. (Salg, kunder inn i butikk, klikk til nettbutikken, abonnenter på nyhetsbrev osv.)
Tilsvarende gjelder for ikke-kommersielle virksomheter. Uansett om du jobber i offentlig virksomhet eller i en ideell organisasjon, så har du ett eller flere hovedmål. Målene i sosiale medier bør direkte eller indirekte bidra til at du når disse (nye medlemmer, nedlastinger av informasjonsmateriell, antall henvendelser osv.).
For at et mål skal egne seg som hovedmål i sosiale medier, så bør det ligge på nivå 4 eller 5 i modellen under:
En annen grunn til at virksomheter velger feil mål, er at det kan være vanskelig å måle gode mål med 100% nøyaktighet. Ikke la deg lure av det. Det er bedre å måle et bra mål 70% riktig enn å måle et dårlig mål 100%.
Oppsummering
Vil du har gode resultater må du sette gode mål. Det er mindre vanskelig å sette gode mål hvis du:
- Start med målet og målekriteriene
Sett mål og målekriterier først, og planlegg aktivitetene rundt disse - Sett ordentlige mål
Hovedmål i sosiale medier skal direkte eller indirekte bidra til at virksomheten når dine hovedmål - Det er bedre å måle et bra mål 70% riktig, enn å velge dårlige mål du kan måle med 100% nøyaktighet
Veldig bra, Ståle! Min opplevelse er også at det fortsatt er veldig mye å gå på, for en rekke bedrifter, i å sette gode mål. Kanskje det kan være en god inspirasjon at du gir noen eksempler på mål du opplever som gode?:) beste hilsen fra Grete
Hei Grete,
tusen takk 🙂
Jeg foretrekker ofte å bruke målene som bedrifter har generelt. F.eks. Oliviers & co i Stavanger og Sandnes, som måler salg i butikkene. Andre mål kan være antall nye kunder eller påmeldinger til et arrangement.
Mekansimene for å skille ut hva som kommer fra sosiale medier kan være en utfordring. En måte å gjøre det på er å lage spesielle tilbud som kun markedsføres gjennom sosiale medier, eller spesielle rabattkoder. Men kan ha en fane/app med bestilling/påmelding på FB, eller dele linker med en trackingkode som kan gjenkjennes f.eks. i en nettbutikk.
Supert!????:)