Reaksjoner på Reactions
I går offentliggjorde Facebook at det ikke kommer noen «tommel ned» eller «dislike»-knapp. Isteden tester de nå ut «Reactions», et sett med syv ulike symboler som gir brukerne mulighet til å respondere med andre reaksjoner enn bare «Like».
Den meldingen vakte flere følelser i meg. Syv stykker, faktisk:
Like
Jeg liker at Facebook fortsetter å utvikle plattformen sin. Selv om det føles som at «Facebook er Facebook» til daglig, så endres Facebook litt hver dag. Hadde du fått tilbake det Facebook du brukte for et år siden i dag, så hadde det vært som å se TV i svart/hvitt igjen.
Mange av endringene Facebook gjør møter skepsis, og de fleste forsvinner igjen uten at vi merker det. Men noen endringer blir værende, og de sørger for at Facebook er en plattform som aldri bli kjedelig. Det liker jeg!
Love
Jeg elsker nye funksjoner! Jeg er en nerd som alltid kjøper den vaskemaskinen som har flest knapper. Jeg har engelsk språk på Facebook for å få de nye funksjonene først, og jeg sitter oppe om natten for å få med meg de nye lanseringene.
En så fundamental endring som at «Like» får seks søsken får det til å bruse i blodet. Jeg har sikker klikket «Refresh» 100 ganger i dag allerede for å sjekke om Facebook tilfeldigvis har gitt meg de nye Reactions-ikonene også.
Haha
Jeg ler av tanken på hvordan journalister og bedrevitere kommer til å tolke kjendisers reaksjoner på ulike hendelser på Facebook. Hvordan et klikk på «Angry» blir til overskriften «Full krig mellom Bård Tufte Johannessen og Harald Eia» og valget mellom «Like» og «Love» fører til spekulasjoner som «Liker Live Nelvik at Tone Damli elsker Tore Sagen?».
«Gravende journalistikk» er allerede synonymt med å følge med på Facebook og Twitter for enkelte redasjoner, og med Reactions blir det nok mange nye muligheter for sensasjonelle overskrifter. Jeg håper egentlig at noen benytter muligheten, og bruker Reactions litt kreativt.
Yay
Jeg gleder meg til å bruke de nye ikonene. Min første reaksjon da jeg så de var å plassere de ulike ikonene mentalt på poster jeg har likt de siste dagene. Nå kan jeg uttrykke empati, medfølelse, latter og beundring på en bedre måte.
Jeg tilhører de som ikke bruker så mange emojis. Jeg bruker smilefjes (litt mye, kanskje), men jeg synes hjerter er litt kleint. Jeg bruker heller ikke tid på å finne kule emojis når jeg kommenterer noe. Å kunne klikke på en Like-knapp som beskriver en mer passende følelse enn «Liker» er noe jeg har savnet. Av og til er medfølelse eller glede mer riktig enn «Liker».
Og nei, jeg kommer ikke til å erstatte ordene med et ikon. Jeg er fortsatt tilhenger av å skrive noen ord.
Wow
Jeg er veldig imponert over hvor seriøst Facebook-teamet jobber med ting som kan virke trivielle. «Alle» snakket om en «Dislike-knapp» da Mark Zuckerberg nevnte at Facebook ønsket å gi brukerne mulighet til å uttrykke mer enn de kan med Like-knappen. I stedet ga de oss et helt følelsesregister.
Det fremgår tydelig av ikonene at dette ikke er noe de har rasket sammen i en workshop fredag ettermiddag. Det ligger mye arbeid bak hvilke reaksjoner som skal være med, og hvordan de skal uttrykkes. Det understreker Facebooks genuine fokus på å skape en best mulig brukeropplevelse.
Sad
Det er litt vemodig at Like-knappen nå blir én av syv knapper. «Like» har blitt et begrep, ikke bare i sosiale medier, men i dagligtalen generelt. Den er elsket og hatet, men jeg tror at vi om et par år vil snakke om den gang vi bare hadde én Like-knapp med litt vemod.
Man må knuse noen egg for å lage en omelett, og å erstatte «Like» med syv «Reactions» er nok et skritt i riktig retning.
Jeg tror jeg skal like litt ekstra fremover…mens jeg kan…
Angry
Jeg er sint fordi det er Spania og Irland som får teste ut Reactions. Hvorfor ikke Norge? Vi er blant de fremste i verden på teknologi.
OK, nordmenn er kanskje ikke mest kjent for sitt fargerike følelsesregister, men det er vel på tide at vi får teste noe først også?
En følelse til…
Jeg sitter med en følelse til. Jeg vet ikke helt hva den heter, men jeg håper Facebook finner et ikon til den før de lanserer Reactions i Norge:
Jeg har laget analyseverktøyet SoMeStatus.com, som analyserer Facebooksider. Et viktig element er naturlig nok Likes. Hva betyr Reactions for SoMeStatus.com?
Det blir garanter mange lange nattetimer for å tilpasse verktøyet til Reactions, men hvilke konsekvenser får det? Vil syv ulike «Like-varianter» gjøre verktøyet syv ganger mer komplisert? Kanskje det vil åpne nye muligheter?
Svaret kommer nok som et Reaction-ikon på Facebook etterhvert…
Takk for hode tips og ikke minst om at flere bør være forsiktige hva de flirer til og er sinte på jamf journalister ??? jeg skal ihvertfall passe på tastetrykkene ???
Hehe…du har vel erfart det, Trine 🙂
Som sagt, så håper jeg at noen utfordrer journalistene på den tabloide arbeidsmåten 🙂