Om 100 timer er alt glemt, Høyre!

Akkurat nå sitter det sannsynligvis en kommunikasjonssjef i Høyres Hus og ønsker hashtagen #gladfor på Twitter dit pepperen gror. Samtidig er opposisjonspolitikere og –velgere #gladfor at regjeringspartiet serverte denne smashballen av en feilslått kampanje i sosiale medier. Twitter flommer over av #gladfor-tweets om alt regjeringen gjør galt eller ikke gjør i det hele tatt.

Sannsynligvis får Høyre den tvilsomme æren av å være eksempel på «så galt kan det gå i sosiale medier» i reklame- og kommunikasjonsbyråenes presentasjoner i ukene som kommer.

Men det er ingen grunn til å fortvile, Høyre. Om 100 timer er alt glemt.

image

Twitter er ferskvare. En tweet «lever» normalt bare i noen få timer, og kampanje-hashtags som ikke vedlikeholdes dør ganske fort. Om en dag eller to er det bare de mest ihuga opposisjonspolitikerne som ikke er lei av #gladfor-vitser, og en eller annen uheldig kjendis eller organisasjon vil overta Twitter-satirikernes oppmerksomhet.

Det er lov å prøve og feile i sosiale medier. Det er av sine feil man lærer. Noen feil svir litt, men den som aldri feiler prøver ikke nok.

De få tabbene som setter spor etter seg i sosiale medier huskes som regel fordi de ble dårlig håndtert i ettertid, ikke for selve tabben. Hvis feiltrinn i sosiale medier håndteres seriøst, så forsvinner de av seg selv. Er det for eksempel noen som husker hvilket flyselskap som ved et uhell postet et ponografisk bilde på Twitter i april? Er det noen som tenker på det når de bestiller flybilletter?

Men jeg håper at både Høyre og andre lærer av denne feilen. #gladfor var dømt til å mislykkes. Med 20-30% velgeroppslutning burde Høyre visst bedre enn å forsøke å bruke Twitter til uhemmet selvskryt. De burde ha forstått at de 70-80% av Twitterbrukerne som ikke stemmer på Høyre ikke ville sitte og se på det uten å engasjere seg.

Hadde Høyre isteden lagt opp til en litt mer konstruktiv kampanje, så ville de ha lykkes bedre. Et godt eksempel er det påtroppende sjef i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, gjorde i sommer. Hun ba om forslag til hvordan Innovasjon Norge kan bli bedre, og fikk en rekke konstruktive forslag. Ingen harselerte med den twittermeldingen.

“Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.” – Samuel Beckett

 

You may also like...

2 Responses

  1. 10. september 2014

    […] også: Om 100 timer er alt glemt, Høyre av Ståle […]

  2. 24. november 2016

    […] kan oppleves som overveldende når man står midt i den, så kommer feiltrinnet til å være glemt om kort tid. Da håper jeg at UDI fotsetter å bruke sosiale medier som før. Både den uheldige ansatte og […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.