Ello – bare et blaff!
Et av de «hotteste» navnene på sosiale medier-himmelen i disse dager er Ello. Det sosiale nettverket profilerer seg som et reklamefritt alternativ til Facebook, og mottar angivelig titusenvis av forespørseler om medlemsskap hver time. Man må bli invitert for å kunne bruke Ello, og invitasjoner skal visstnok ha blitt solgt for opptil 3000 kr på eBay. Jeg slapp endelig gjennom nåløyet i går kveld (takk, Svein Tore!).
Alt tyder på at Ello bare er et blaff. Til tross for at pressen omtaler Ello som «nettsamfunnet alle Facebook-brukerne flykter til», så mister nok ikke Mark Zuckerberg nattesøvnen av utfordreren. Ello er bare enda et forsøk på å lage «et bedre Facebook». Hundrevis har forsøkt det tidligere, og alle har mislykkes. Det kommer Ello til å gjøre også.
Ello lokker med et reklamefritt nettsamfunn som aksepterer nakenhet og ikke krever at du oppgir ditt virkelige navn. Det minner faktisk mer om Tumblr enn Facebook. Du kan dele tekst og bilder. Det jobbes også med støtte for andre medieformater, som lyd og video. Man har ikke venner, man har følgere. Man kan ikke like og dele innlegg, bare kommentere. Det er i det hele tatt ikke så mye å gjøre på Ello.
En liste over kommende funksjoner avslører at det ikke ligger så mye mer funksjonalitet og venter i fremtiden heller.
Designet har vært trukket frem som en fordel med Ello. Det er absolutt rent og enkelt; i sort, hvitt og grått. En fryd for mangt et designerøye. Etter min smak er det litt kjedelig. Det minimalistiske designet gjør også at det kan være vanskelig å forstå hvordan ulike funksjoner virker. Det er lite rom for foklarende tekster og symboler.
Grunnen til at Ello ikke vil lykkes er at det ikke tilfører brukerne noe nytt. Alt Ello tilbyr av funksjonalitet har vi allered i Facebook, Twitter og andre etablerte sosiale nettverk. Hvis brukerne ville ha et bedre Facebook, så ville Google+ ha blitt en suksess. Det beste Facebook-nettverket er fortsatt Facebook.
De som lykkes med nye sosiale medier er de som lager noe helt annet. Twitter, Instagram og Snapchat er eksempler på suksesser som lykkes fordi de tilfører brukerne noe nytt. Ved å gi brukerne en helt ny måte å kommunisere på (Twitter, Snapchat), eller gjøre én ting veldig bra (Instagram) har de etablert seg som en naturlig del av hverdagen til millioner av mennesker.
Brukerne av Snapchat, som har vokst til å bli det nest største sosiale nettverket i Norge, velger Snapchat i tillegg til Facebook, ikke istedenfor Facebook. Ungdommen slutter ikke å bruke Facebook, de bare flytter deler av oppmerksomheten sin til Snapchat.
En eller annen gang så vil det komme noe nytt som skyver Facebook ned fra sosiale medier-tronen, men det blir garanter ikke Ello.
PS! Mitt brukernavn på Ello er @slindbla
Enig, dette minner mye om Tumblr, bare i en mer stusselig innpakning.
Det eneste jeg finner unikt og kult, er Friends/Noise oppdelingen. Både G+, Twitter og Facebook har jo noe lignende (sirkler/grupper/lister), men den veldig enkle måten det er løst på, gjør at det er noe du faktisk bruker.
Så hvis Tumblr kan kopiere den funksjonen, og vi kan få flere norske Tumblr-brukere, så hadde jeg vært kjempefornøyd!
Men kommer du noen gang til å bruke»Noise», Gaute. Hva skal man plassere der? De man ikke er interessert i er det ingen vits i å følge.
Av de jeg følger nå, så er 75% lagt i Noise. I Friends feed’en vil jeg typisk lese alt fordi det er folk jeg kjenner og verdsetter, mens i Noise vil jeg bare skumme igjennom det nyeste.
Sånn gjør jeg det idag på Twitter. Jeg har en IRL liste der faktiske venner er, der leser jeg alle tweets, mens den vanlige feed’en bare blåser forbi også får jeg med meg litt av og til.
Tror nok du har rett i dette, Ståle.
Det er lite nytt å se i Ello, og etter at den første spenningen har lagt seg så synes jeg det er litt kjedelig.
Det kommer sikkert flere funksjoner etter hvert, men jeg tror neppe at Ello kommer til å overta som foretrukket sted for min det.