Facebook endrer prioriteringen av linker
Facebook annonserte i går en ny endring i hvordan de prioriterer hvilke poster folk ser. Den ene er en klar forbedring, den andre kan være en utfordring for noen.
Nei til «klikkfisking»
En mye brukt metode for å øke trafikken fra Facebook til websider er såkalt «klikkfisking». Det vil si å skrive en overskrift eller introduksjonstekst som lokker brukeren til å klikke på en link. Resultatet er at brukerne ofte lures til å klikke på linker til innhold som de ikke er interessert i. Dette vil Facebook fjerne, og det har vår fulle støtte. Klikkfisking medfører at uinteressant innhold får ufortjent høy prioritet i nyhetsstrømmen, og dermed tar opp plass som kunne ha vært brukt på innhold som brukeren virkelig er interessert i.
Facebook bruker to metoder for å identifisere klikkfisking:
- Hvis de fleste som klikker på linken hopper fort tilbake til Facebook, så indikerer det at innholdet ikke er interessant.
- Hvis en uvanlig liten andel av de som klikker på linken liker, deler eller kommenterer posten, så indikerer det også at innholdet er uinteressant.
Denne endringen vil ikke påvirke seriøse sider som poster interessant innhold. Den vil kun ramme de som bevisst forsøker å lokke brukere til å klikke på linker.
(Så kan vi bare håpe at nettavisene følger etter Facebook, og slutter med klikkfisking de også…)
Linker skal være linker
Mange poster linker i teksten sammen med bilder på Facebook. Det kan for eksempel være en link til nettbutikken i beskrivelsen på et produktbilde. Disse vil nå få lavere prioritet i nyhetsstrømmen på Facebook.
Facebook ønsker at linker skal postes som linker, slik at det kommer tydelig frem at det er en link. Når man poster linker henter Facebook automatisk et bilde, en tittel og en introduksjonstekst fra siden det linkes til, slik at brukeren skal få en idé om innholdet på siden linken leder til.
Dette kan være en utfordring for bedrifter, da Facebook ikke alltid henter det bildet eller den teksten man ønsker å vise brukerne. Kanskje finnes ikke bildet man vil dele på den aktuelle nettsiden i det hele tatt.
Facebook lar deg laste opp et annet bilde hvis du ikke er fornøyd med det som velges automatisk. Klikk på knappen «Last opp bilde» oppe i venstre hjørne av bildet for å laste opp et annet. Du kan også redigere teksten som vises før du poster. Klikk på tittelen eller introteksten før du poster, så blir teksten redigerbar.
Blir spennende, ikke bare vil det sette fokus på innholdet men også på lastetid. Stadig vekk hopper jeg tilbake til facebook fordi den siden jeg skal til bruker alt for lang tid før den lastes opp.
Godt poeng, Anders. Fremmer en mer helhetlig tankegang.