Bye, bye, fangate!
«Klikk like for å…» er nå historie.
Fra 5. november vil det ikke lenger være lov å kreve at brukere liker en side for å delta i konkurranser eller få tilgang til annet innhold i faner/apper.
Facebook begrunner endringen med at brukere skal like sider fordi de faktisk liker siden, ikke fordi de vil vinne en premie. Det er vi helt enige i.
Selv om endringen i utgangspunktet er en begrensning som rammer en av de vanligste mekanismene bedrifter bruker for å få flere likes, så er det et steg i riktig retning. Det har blitt gitt bort alt for mange iPads på Facebook i jakten på «billige» likes. Nå må bedrifter fokusere på å skape verdi for brukerne får at de skal like siden.
Det er viktigere hvem som liker siden din, enn hvor mange!
Den nye teksten i Platform Policies sier:
Only incentivize a person to log into your app, like your app’s Page, enter a promotion on your app’s Page, or check-in at a place. Don’t incentivize other actions. Effective November 5th, 2014, you may no longer incentivize people to like your app’s Page.
Du kan med andre ord oppfordre brukere til å delta I en konkurranse eller å gå inn på en fane, men du kan ikke oppfordre de til å like siden din eller dele den med andre for å delta i konkurransen eller se innholdet på fanen.
Vi tolker de nye reglene som at du fortsatt kan trekke en vinner blant de som liker siden din, så lenge du ikke oppfordrer de til å like siden. Det er fortsatt lov å be brukere om å like eller kommentere et innlegg for å delta i en konkurranse.
[Tweet «Det har blitt gitt bort alt for mange iPads på Facebook i jakten på «billige» likes.»]
Formålet med endringene er å få bedrifter til å fokusere på innhold som skaper verdi for brukerne, slik at brukerne liker sider de faktisk er interessert i. Det er bra! Brukere som liker siden din fordi de er interessert i bedriften din, tjenestene dine eller produktene dine er de som har verdi.
Selv om det er tre måneder til de nye reglene trer i kraft, så vil vi oppfordre til å følge de allerede i dag. De nye reglene er en forbedring som bidrar til høyere kvalitet i relasjonen mellom bruker og bedrift, så det er ingen grunn til å vente med å ta de i bruk.
Fokuser på å dele innhold som er inspirerende, engasjerende og som stimulerer til at brukeren vil ha en relasjon til bedriften din. Skap verdi for brukeren. Det bygger tillit, og vil skape verdi for bedriften din.