Slutt å sutre!
Facebook forandrer stadig vekk på formelen som bestemmer hva du ser i nyhetsstrømmen din. Det er til enhver tid over 1500 aktuelle poster tilgjengelig for hver bruker. I nyhetsstrømmen din er det plass til ca. 300 poster. Derfor må Facebook prioritere hva de tror du er interessert i å se. I takt med at brukere liker flere sider (over 50% økning i løpet av 2013) må flere poster velges bort.
I kjølvannet av dette følger et hylekor av Facebook-ansvarlige og -rådgivere som opplever at innhold de poster på Facebook ikke når ut til like mange brukere som tidligere. Klagesangen handler stort sett om at Facebook er grådige og reduserer rekkevidden for å tvinge bedriftene til å betal mer.
Det er direkte feil!
Ja, Facebook er et børsnotert selskap som henter sine inntekter fra bedriftenes som annonserer. Ja, Facebook vil gjerne tjene mer penger. Nei, Facebook er ikke så dumme at de gjør plattformen mindre attraktiv for å skvise noen ekstra kroner ut av sine annonsører. Det ville ha vært en veldig kortsiktig strategi.
Facebook er derimot genuint opptatt av å gi sine brukere en bedre brukeropplevelse. Det gir nemlig mye større inntekter på lang sikt. Fornøyde brukere logger seg på oftere og klikker oftere på annonser. Det øker Facebooks inntekter mye mer enn noe annet.
Det er faktisk slik at de bedriftene som poster interessant innhold ofte opplever en økning i rekkevidden med endringene Facebook gjør. Et eksempel på dette er Oslo Maraton, som uten å betale for det når ut til mer enn 38% av sine over 21.000 følgere med innholdet de poster på Facebook. Gjennomsnittet på Facebook sies å være under 6%. Er din rekkevidde på dette nivået så gjør du rett og slett ikke en god nok jobb, eller du har et stort antall følgere som egentlig ikke er interessert i bedriften din.
Hva bør bedrifter gjøre?
Først og fremst: Spill MED reglene, ikke MOT dem. Du kan ikke forandre rammebetingelsene Facebook har satt, men du kan utnytte de til din egen fordel. Facebook ser primært på fire elementer når de avgjør hvilke poster som skal vises til en bruker:
- Hva har brukeren gjort i forhold til denne side tidligere? Brukere som har lest, klikket på, likt, kommentert eller delt dine poster tidligere ser oftere det du deler.
- Hva har brukeren gjort i forhold til denne typen post tidligere? Brukere som liker bilder ser flere poster med bilder. Brukere som klikker ofte på linker ser flere poster med linker.
- Hva gjør de første brukerne som ser posten? Poster som blir likt, kommentert og delt av de første brukeren som ser den vises til flere. Poster som ignoreres av de første vises til færre.
- Negative tilbakemeldinger. Poster som blir skjult, rapportert som spam eller fører til at brukere slutter å like siden forsvinner fort.
[Tweet «Du kan ikke forandre Facebooks regler. Utnytt de til din fordel isteden.»]
Det viktigste rådet er derfor å poste innhold som er interessant, relevant og verdifullt for brukerne du ønsker å nå ut til. Legg vekt på å skape verdi for brukeren, ikke for bedriften din. Det tjener du og bedriften din på i lengden.
Varier typen post. Selv om bilder ofte skaper mest engasjement, så varier med linker og rene tekstoppdateringer innimellom. Da når du ut til flere. Ikke glem video. Det fungerer ofte enda bedre enn bilder.
Post når brukerne dine er tilstede. Under «Innlegg» i Innsikt (statistikkverktøyet i Facebook) kan du se når dine følgere er logget på.
Sist, men ikke minst: Bruk gjerne annonsering for å nå ut til enda flere. Facebook er en veldig kostnadseffektiv plattform å annonsere på. Men start med å forbedre innholdet du poster før du annonserer, ellers er annonseringen bortkastet.
[Tweet «Dårlig innhold blir ikke bra av at du betaler for at mange skal se det!»]
PS! Hvis du ikke er fornøyd med hva Facebook velger å vise i nyhetsstrømmen din så er det enkelt å påvirke formelen. Du kan i prinsippet selv velge hva nyhetsstrømmen din på Facebook skal inneholde. (Les hvordan du gjør det i bloggposten «Slik slipper du spam på Facebook».)
Og hvordan finner man ut hva som er interessant, relevant og verdifullt?
Jeg har side for blogg og det er et stort mysterium hva som gjør at noe får stor rekkevidde og andre ting ikke gjør det. Noe av mysteriet ligger nok i det du skriver. Jeg skulle likevel gjerne vite mer om hvordan man kan vurdere sitt innhold.
Det er det store spørsmålet 🙂
Jeg har erfart at det jeg har størst tro på ofte gir minst respons, mens det jeg ikke har noen forventninger til av og til «treffer planken». Ett tips er å forsøke å tenke som målgruppen din, og vurdere om det du har tenkt til å poste er interessant fra deres perspektiv.
Jeg har stor tro på å prøve og feile. Den som aldri feiler prøver ikke nok!
Jeg har også lært meg til å be andre om råd. Ofte ber jeg noen venner lese bloggposten og gi meg kritiske tilbakemeldinger. Det har nok bidratt til å forbedre kvaliteten. Man ser seg ofte blind på det man skriver selv.
Jeg har opplevd å virkelig «treffe planken» én gang. Da fikk bloggposten «Sosialt snobberi» over 8000 lesere på to dager. Jeg tror det rett og slett var fordi jeg skrev noe mange tenkte på om et tema som var veldig aktuelt.
Lykke til med bloggen!
Ser ut til at vi har samme erfaring når det gjelder hva som slår an. Jeg klarer ikke se hva som gjør utslaget, verken på tidspunkt for publisering, lenke til artikkel eller blogginnlegg eller andre ting. Jeg ser også at det er stor forskjell på responsen på de to bloggene jeg har. Denne jeg lenker til i kommentaren får overlegent større rekkevidde enn den andre bloggen, selv om den andre er langt mer aktiv. Det synes jeg er ganske rart. Begge bloggene er intuitive.
Konkret eksempel, kanskje tallene sier deg noe: Den ene bloggen hadde tre lenker på Fb-siden og rekkevidde på 636 mens den andre hadde to lenker og 2711 i rekkevidde.
Har du noen tips til hvordan jeg kan tenke som målgruppen min? Jeg er helt blank. Det er svært sjelden jeg får svar hvis jeg spør, kanskje jeg ikke er konkret nok. Som regel svarer folk at de liker det jeg gjør. De som ikke liker, gidder ikke svare eller slutter bare å følge. Dermed er det vanskelig å lære noe. Mulig at jeg ikke er flink nok til å oppfatte signaler. Har nok forbedringspotensiale der!
På den godt leste bloggposten din: Fikk du mange delinger og nye lesere eller ble innlegget ditt lest uten at flere begynte å abonnere på bloggen din? Kan det være at du hadde noen mer effektive delere blant leserne dine enn du selv er? Folk blir lettere interessert i en lenke dersom skribenten ikke lenker til den, men at det skjer indirekte (er min erfaring), det blir som et godt rykte. Å påstå at en har skrevet noe bra selv er bare en påstand inntil «objektive» lesere sier det samme.
Jeg ser at ingen andre enn meg kommenterer her, men i en Fb-gruppe jeg fant lenke til deg i, fikk du mange kommentarer. Har du noen tanker om hvorfor det er slik?
Enig!