Facebook straffer Lik- og Del-mas
En mye brukt metode for å øke engasjementet på Facebook har vært å oppfordre brukere til å like, kommentere og dele poster. Selv om det å oppfordre til engasjement i mange sammenhenger kan være helt legitimt, så har mange misbrukt det for å gi innhold unaturlig høy distribusjon.
Facebook gjør nå endringer i nyhetsstrømmen for å motvirke slike former for misbruk:
Lik- og Del-mas
Sider som ofte legger ut poster som forsøker å lure brukere til å like, kommentere og dele posten vil nå bli «straffet» ved at postene blir mindre synlige. Å lure brukerne til å spre innhold som for eksempel «Hvilket produkt liker du best? LIK for det ene og DEL for det andre.» vil dermed føre til at posten ikke vises i nyhetsstrømmen.
Det betyr ikke at du nå må slutte å oppfordre til diskusjon. Det er fortsatt lov (og positivt) å be om tilbakemeldinger i kommentarfeltet.
Facebook har ikke nevnt hvordan dette vil påvirke konkurranser. Det er nå lov å ha konkurranser som for eksempel «Vi trekker ut en vinner blant de som liker posten» eller «Skriv ditt forslag i kommentarfeltet og vær med i trekningen av…». Min subjektive tolkning er at dette fortsatt vil være akseptert, og ikke føre til redusert synlighet. Facebook ønsker å fjerne spam, men beholde kvalietsinnhold. Et tips er derfor å i hvert fall sørge for at konkurransen ikke oppfattes som spam.
Husk at det ikke er lov å oppfordre brukere til å dele posten for å delta i konkurransen.
Resirkulering av innhold
En annen metode som har vært misbrukt er å laste opp det samme bildet, den samme videoen eller den samme linken gang på gang. Dette vil nå føre til redusert synlighet, som beskrevet over.
Kvalitetsinnhold som deles mange ganger vil ikke bli rammet. Bare innhold som postes eller lastes opp gjentatte ganger.
Uekte linker
Å lure brukere til å klikke på linker ved å gi inntrykk av at de er interessant innhold vil også rammes av den samme innstrammingen. Hvis man poster en link som gir inntrykk av å føre til et fotoalbum, men isteden sender brukeren til en annonseside, så vil Facebook nå skjule posten fra nyhetsstrømmen.
Hva betyr dette for deg?
For de aller fleste betyr disse endringene ingenting. Hvis du jobber jevnt og trutt med å dele kvalitetsinnhold, skape engasjement og nå ut til potensielle kunder, så fortsett med det. Innhold som skaper diskusjon, får brukere til å dele og klikke Like er innhold som Facebook ønsker mer av.
De som vil merke endringene, er de som forsøker å lure brukere til å spre dårlig innhold.
Facebooks formål med disse endringene er tvert imot å gjøre godt innhold mer synlig gjennom å fjerne spam og dårlig innhold.