En gammel tweet får nytt liv
Det er 18. august, og som vanlig er ikke TV2 Nyhetskanalen på ballen når noe skjer. Kanalen som ble lansert som «Norges svar på CNN» fortsetter å sende gamle nyheter i reprise mens de aktuelle nyhetene utfolder seg. De oppdaterte nyhetene finner jeg på Twitter og i nettavisene. Jeg får utløp for irritasjonen over TV2 Nyhetskanalens utilstrekkelighet i en sarkastisk tweet:
SISTE: #TV2Nyhetskanalen bytter navn til TV2Reprisekanalen. «Vi får ikke helt til dette med raske nyheter, men på repriser er vi uslåelige»
— Stale Lindblad (@slindbla) August 18, 2013
Tweeten engasjerer nesten ingen, og er snart glemt…trodde jeg…
På dagen 5 måneder senere står Lærdal i brann. På kort tid fylles Twitter og nettavisene med oppdateringer og bilder fra infernoet. TV2 Nyhetskanalen fortsetter å sende gamle nyheter i reprise som om ingenting har skjedd. Plutselig dukker den 5 måneder gamle tweeten opp igjen på Twitter. Det er tydeligvis fler enn meg som irriterer seg over at TV2 Nyhetskanalen aldri er der når noe skjer, og nå har den gamle tweeten blitt aktuell igjen. Utover søndagen retweetes min gamle melding en rekke ganger, og fortsetter å leve sitt liv i Twitterfeeden.
Jeg ble litt nysgjerrig på hva som vekket en gammel tweet til live igjen etter 5 måneder på twitterkirkegården. Litt research avslørte at den den første som retweetet meldingen var Inge Matland, redaktør av nettavisen Mediablikk. Han kunne fortelle at han fant tweeten når han søkte på Nyhetskanalen og syntes den var veldig aktuell. Han oppdaget først senere at det var en gammel tweet.
Kan man lære noe av dette?
Jeg er litt usikker. Det er første gang jeg opplever at en gammel tweet får nytt liv. Det som gjorde at Inge fant tweeten var at jeg hadde brukt hashtagen #TV2Nyhetskanalen. Det understreker viktigheten av å bruke relevante hashtags i sosiale medier. Ikke bare på Twitter og Instagram, men også på Facebook og andre sosiale medier som har mulighet for det.
Og så har vi igjen fått en bekreftelse på at TV2 Nyhetskanalen aldri ble «Norges svar på CNN». De er og blir en reprisekanal hvor TV2 kan gjenbruke gamle nyhetssaker. De virkelige nyhetene er det Twitter og nettavisene som gir oss.
Foto: Ida Tønnessen