Tre tips

Vurderer du å lage Facebookside til din bedrift? I forbindelse med lanseringen av enerWE, den nye nettavisen for energibransjen, har vi gitt tre enkle tips:

1. Sett reelle forretningsmål

enerwe_bilde01
Du kan ikke betale regninger med Facebook-fans. Sett derfor reelle forretningsmål. Lever bedriften av salg, så sett salgsmål. Er hensikten å rekruttere nye medarbeidere, så sett rekrutteringsmål. Ved å sette riktige mål og målekriterier så oppnår du flere fordeler:

Forankring
Ledere er fokusert på det de er målt på. Vil du ha forankring hos din leder, bør du sørge for at målene dine bygger opp under lederens mål.

Gjør de riktige tingene
Gode mål hjelper deg å prioritere de riktige aktivitetene. Og, de hjelper deg å velge hva du IKKE bør bruke tid på.

Optimalisere, ikke forbedre
Det er enkelt å forbedre. Men det er viktigere å OPTIMALISERE. Har du riktige mål og gode målekriterier er det lettere å se forskjell på «bra» og «veldig bra».

Synliggjør resultater
Ditt prosjekt konkurrerer sikkert om ressurser og fokus med mange andre prosjekter og tiltak. Ved å sette riktige mål og gode målekriterier er det enklere å synliggjøre resultatene av ditt prosjekt.

2. Vær din egen redaktør

Tiden da man var prisgitt en redaktør for å nå ut med et budskap er forbi. Gjennom Facebook og andre sosiale medier kan du være din egen redaktør. Fortell din egen historie med din egen stemme, når det passer deg.

Effekten kan forsterkes gjennom deling, kommentarer og andre sosiale mekanismer. Et eksempel på dette er når Kværner delte en hverdagshistorie fra verftet på Stord, og en av de ansatte helt uoppfordret skrev i kommentarfeltet at «…velger du å flytte hit får du verdens beste jobb…». Hvis man er ingeniør og vurderer å begynne å jobbe i Kværner har slike referanser en verdi som ikke kan måles i penger.

3. Gi brukeren nok informasjon til at de kan ta en beslutning uten å forlate Facebook

Det er velkjent fra e-handel at du mister en stor andel av potensielle kunder hver gang de må klikke på en knapp eller link for å komme videre. Gi derfor brukeren nok informasjon på Facebook til at de kan ta en beslutning.

Ikke tving brukeren til hjemmesiden din for å se produktene dine eller hvilke ledige stillinger som finnes. Da forsvinner de. Det er ingen grense for hvor mye informasjon du kan lagre på Facebooksiden, så sørg for at brukeren kan ta beslutningen du ønsker uten å forlate Facebook.

Video fra enerWE:

Areca AS gir tre råd til deg som skal opprette en Facebook-side for bedriften from enerWE on Vimeo.

You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.