Muligheter med #hashtag
Facebook introduserte tidligere i sommer støtte for hashtags. Funksjonen er allerede godt kjent for de som bruker Twitter, Instagram, Pinterest, Google+ osv.
En hashtag er et stikkord som beskriver emnet en post dreier seg om. Navnet hashtag kommer av at det starter med et nummertegn (tegnet # – som kalles «hash» på engelsk) etterfulgt av selve stikkordet.
Hensikten med å bruke hashtag i sosiale medier er at det gjør det mulig å følge kommunikasjonen om et bestemt tema. Det ble først brukt i blogger, slik at man enkelt kunne finne frem til relevante bloggposter, men er i dag en viktig funksjon i flere sosiale medier. Søker du for eksempel på #solnedgang på Instagram vil du finne tusenvis av bilder av solnedganger, både fra brukere du følger og fra brukere du ikke følger.
Det er ingen regler for hva en hashtag kan være, du kan velge hvilket ord eller kombinasjon av ord du vil (uten mellomrom, punktum, komma osv.) Men velg noe som ikke er for langt og komplisert å skrive, og velg noe som er unikt. Velger du et veldig vanlig ord eller en internasjonal merkevare så vil du få hundrevis av meldinger som ikke er relevante for deg.
Hvordan kan bedrifter bruke hashtags?
Hashtags kan være et nyttig verktøy for bedrifter i sosiale medier. Brukt på riktig måte kan hashtags hjelpe deg til å nå ut til et stort publikum uavhengig av følgere og sosiale relasjoner. Det er allerede flere eksempler på bedrifter som bruker hashtags aktivt:
Arrangementer
Ved å knytte en bestemt hashtag til et arrangement kan man oppnå økt oppmerksomhet om arrangementet. Et godt eksempel på dette er Oslo Maraton. Det er i skrivende stund over 1400 bilder tagget med #oslomaraton på Instagram. Oslo Maraton bruker sosiale medier aktivt for å øke antallet påmeldte. Ved å få deltakere til å dele treningsopplevelser med hashtagen #oslomaraton ønsker de å skape økt engasjement rundt trening, og å inspirere flere til å melde seg på til løpet. En måned før startskuddet går er to av fire distanser utsolgt, og det er allerede klart at årets løp vil gi ny deltakerrekord.
Interaktivitet
Hashtags kan også brukes til å skape interaktivitet. Her har norske TV-kanaler allerede kommet langt, med TV2s sportsredaksjon som en av de flinkeste i klassen. Hver uke postes tusenvis av meldinger på Twitter med hashtagen #2fx, og redaksjonen bruker meldingene aktivt i programmet FotballXtra. TV2 har etter hvert etablert tilsvarende hashtags for flere av sine sportsprogrammer, som sendingene fra engelsk Premier League (#2pl) og sykkelrittet Tour de France (#2tdf).
Allerede før TV-kanalene selv så mulighetene, begynte publikum å bruke hashtags i forbindelse med TV-programmer. De to siste årene har for eksempel hashtagen #mgp gjort Twitter til en plattform for dialog og interaktivitet blant de som ser på Melodi Grand Prix.
Konkurranser
Flere bedrifter har tatt i bruk hashtags i konkurranser. Det er mest vanlig på Instagram, men også på Twitter. Ved å merke et bilde (eller en Twittermelding) med en bestemt hashtag melder man bildet på i konkurransen. Vinneren kan deretter kåres gjennom avstemming eller av en jury.
Slike konkurranser kan være en fin måte å skape engasjement på, men vær oppmerksom på følgende:
- Velg en unik hashtag for konkurransen. Da unngår du at bilder som ikke er ment for konkurransen kommer med ved en feiltakelse.
- Velg en hashtag og et tema for konkurransen som er relevant for din bedrift. Selger du olivenoljer, så kan en konkurranse med bilder av matretter som bruker olivenolje være relevant.
- Ha en mekanisme for å moderere konkurransen, slik at uønskede bilder enkelt kan fjernes.
- Ved å kun bruke hashtag som mekanisme for å melde seg på konkurransen så kan det bli en utfordring å få tak i vinneren. Det eneste du i utgangspunktet har av informasjon er et brukernavn på Instagram eller Twitter.
Det er ikke lov å arrangere en konkurranse med hashtag på Facebookbilder. Facebook tillater ikke bruk av Facebookfunksjoner i konkurranser.
Men det ER LOV å ha en fane med en tilsvarende Instagramkonkurranse på en Facebookside, og det er lov å markedsføre denne på Facebook.
En enkel mal for Instagramkonkurranse finner du på http://qslist.com/hjem/instavote
Merkevare som hashtag
Har du en merkevare som egner seg, så bruk den gjerne som hashtag. Klarer du å venne dine kunder til dette, så blir det både mer synlig og lettere å overvåke. En bruker som skriver på Twitter, Facebook eller Instagram at «jeg er veldig fornøyd med mine #Mizuno #løpesko» er god reklame. Med hashtagene blir den mer synlig.
Husk at dette også kan ha motsatt effekt, og at tilsvarende negative tilbakemeldinger blir like synlige. Husk derfor å overvåke hva folk sier om merkevaren din, og besvar negative tilbakemeldinger på en saklig måte. (Seriøs håndtering av negative tilbakemeldinger er også god reklame.)
Temadiskusjoner
Bedrifter kan også bruke hashtags til å engasjere seg i diskusjoner om relevante temaer. Dermed kan de nå ut til mye fler enn de som følger bedriften i ulike sosiale medier. Driver man for eksempel med klær, utstyr, aktiviteter eller annet knyttet til friluftsliv, er hashtagen #friluftsliv en mulighet til å komme i kontakt med potensielle kunder.
Det er viktig at bedrifter bruker slike temadiskusjoner med omhu. Ren reklame oppfattes ofte negativt. Derimot bør man bruke denne arenaen til å dele kunnskap, erfaring og kompetanse. Ved å gi tips, svare på spørsmål og delta i saklige diskusjoner bygger man tillit hos deltakerne. Denne tilliten kan lede til både kjøpsbeslutninger og gode referanser, og være mer lønnsom for bedriften enn ren reklame.
Hashtag på Facebook
Hva betyr det i praksis at Facebook har introdusert hashtags?
Foreløpig er bruken av hashtags på Facebook begrenset, men det er nok bare et tidsspørsmål før det «tar av». Det at Facebook tillater et bredt spekter av innhold kan gjøre temadiskusjoner mer innholdsrike. Kombinasjonen tekst/bilde/video kan gjøre slik dialog mer interessant.
Facebook egner seg ikke like godt til den korte, spontane kommentarstilen som man finner på Twitter. Denne typen interaktivitet vil nok fortsatt være mest aktuelt for Twitter og tilsvarende medier.
Den kanskje viktigste effekten av at Facebook har tatt i bruk hashtags er at flere brukere vil bli vant til denne måten å kommunisere på, noe som sannsynligvis vil føre til økt bruk av hashtags i fremtiden.
Hva bør bedrifter gjøre?
- Putt hashtags i den sosiale verktøykassen med en gang.
- Alle arrangementer som ikke er interne bør ha sin egen hashtag, slik at deltakernes kan dele sine inntrykk i sosiale medier.
- Har du en merkevare som egner seg som hashtag, så begynn å følge den. Bruk også hashtagen når du selv omtaler merkevaren.
- Kartlegg hvilke ord eller begreper som kan egne seg som hashtags for din bedrift. Hvilke generelle hashtags er relevante for din bedrift, og hvilke unike hashtags kan du selv lage for å bruke i konkurranser, arrangementer, diskusjoner osv.
- Følg disse hashtagene regelmessig. Det er en viktig kilde til informasjon om hva dine kunder tenker og sier.
De sosiale mediene som støtter hashtags lar deg enkelt søke på disse. Det finnes også en rekke verktøy som kan gjøre overvåkingen av hashtags enklere. Hvilke verktøy som er best avhenger av hvilke sosiale medier du er aktiv i og hvor mye ressurser du ønsker å legge i det.
1 Response
[…] at en gammel tweet får nytt liv. Det som gjorde at Inge fant tweeten var at jeg hadde brukt hashtagen #TV2Nyhetskanalen. Det understreker viktigheten av å bruke relevante hashtags i sosiale medier. […]