Engasjerende eller irriterende?
Når bedrifter skal engasjere sine følgere i sosiale medier er et av de eldste triksene i boken å stille spørsmål. Et gjennomtenkt spørsmål kan skape mye engasjement. Et eksempel er et spørsmål vi stilte våre følgere på Facebook i januar. Godt hjulpet av noen annonsekroner fikk vi nesten 1300 svar på hvor vi bør holde våre Facebook-seminarer i 2013.
Men selv de beste verktøy kan misbrukes, og veien er kort fra engasjerende til irriterende.
Åpenbar produktreklame som pakkes inn i spørsmål kan virke mot sin hensikt. Som en bruker nylig kommenterte på vår Facebookside: Snikreklame er irriterende. Resultatet av å irritere sine følgere kan bli at flere skjuler innleggene. Dette vil igjen påvirke den generelle synligheten for innhold bedriften deler negativt, slik vi har forklart i dette blogginnlegget.
Bedrifter bør derfor være ærlige i sin kommunikasjon. Det er helt greit å selge produkter i sosiale medier, men ikke selg hele tiden.
Det beste engasjementet skapes når kommunikasjonen er genuin. Jeg pleier å si til mine kunder at det viktigste de gjør i sosiale medier er å bygge tillit. Bedrifter bygger tillit i sosiale medier gjennom deling og dialog. Del kunnskap og kompetanse, fortell de gode historiene og ha en åpen dialog. Da får brukerne tillit til bedriften, og da er de også mer mottakelige når den markedsfører sine produkter.
Et eksempel på en bedrift som skaper ekte engasjement gjennom å dele med sine følgere er Oliviers&co i Stavanger og Sandnes. De deler oppskrifter, idéer og tips, og legger vekt på å inspirere de som besøker siden. Innimellom forteller de om produkter, tilbud og arrangementer i butikkene. Resultatet er en jevn tilstrømming av nye følgere og bra synlighet på innholdet de deler (gjennomsnittlig 40-50% av følgerne ser hvert innlegg).
Et annet godt eksempel er Myhregaarden Hotel. De skaper mye engasjement på sin Facebookside ved å dele informasjon om ting som skjer i byen, fortelle hverdagshistorier fra hotellet og synliggjøre hva som skiller dem fra andre hoteller i Stavanger.
Hvor går grensen mellom engasjerende og irriterende for deg?
Det viktigste er at innholdet i det du klikker på svarer til forventningen bedriften har skapt i forkant, for eksempel i en Tweet. Da er innholdet relevant for meg, selv om det er reklame.
Enig med deg, Øyvind. Så lenge bedriftene er åpne om at det er reklame, så er det greit. Det er reklame som «pakkes inn» som er irriterende.
Masing er irriterende i alle kanaler. Når jeg kommuniserer via min Facebook-side for Bedre Kommunikasjon, er jeg opptatt av at det jeg skriver skal ha en nytteverdi for mine følgere. Vanskelig da selvsagt å finne noe som er nyttig for alle. Men det er generelt utfordrende for virksomheter å bruke Facebook. Det er først og fremst en privat kanal.
Takk for kommentar, Nils!
Nettopp det å fokusere på å tilføre verdi til følgerne mener jeg er grunnleggende, og dessverre noe mange bedrifter glemmer. Og nettopp det at FB primært er en privat kanal gjør det enda viktigere. Det viktigste bedrifter kan gjøre i sosiale medier er å bygge tillit hos følgerne.