Is there anybody out there?

Facebook Fan Page Posts Visibility ThumbnailDet har vært mye gråt og tenners gnissel etter at Facebook strammet til formelen for hvem som ser det bedrifter deler på Facebook. Det har kommet et kollektivt ramaskrik om at Facebook «struper synligheten for å tjene mer penger». Det er en sannhet med store modifikasjoner.

Mens bedrifter tidligere nådde ut til de fleste av sine følgere med innhold de delte på Facebook, opplever mange bedrifter nå at antall brukere som ser postene er kraftig redusert.

For all del, Facebook jobber hardt for å tjene mer penger. Men når store, kjente bedrifter på Facebook forteller at det de poster bare er synlig for 16 % av de som liker siden, er det aller mest et uttrykk for at de ikke gjør en god nok jobb med å engasjere sine brukere. Hvis bare 16 % av dine «fans» ser det du poster på Facebook, betyr det at de alle fleste ikke lar seg engasjere av det du deler. Da har du enten tiltrukket deg «feil» følgere eller så er det du poster rett og slett ikke interessant nok.

Bruk pengene på innholdet

Blant våre kunder med en normalt engasjerende side er innlegg synlige (organisk, uten annonsering) for 30-40 % av de som har klikket Like på siden. De bedriftene som er flinke til å engasjere når frem til ca. 50 % av sine «fans». Oslo Maraton er et eksempel på disse. De når i snitt 50-60 % av sine ca. 12 000 tilhengere uten å bruke en krone på annonsering. Blant de beste er Kværner, som når frem til 60-70 % av sine ca. 1500 følgere.

Lærdommen er at istedenfor å bruke mye tid og penger på å få flest mulig «fans», så bør bedrifter bruke ressursene på å skape interessant, relevant og verdiskapende innhold. Du når ut til like mange, og sannsynligheten er stor for at de som ser innholdet, er riktigere lesere.

Øk muligheten for å bli sett

For å sikre at innholdet du deler blir sett av flest mulig, er det en god idé å starte med kilden: Algoritmen (formelen) som bestemmer hva brukere ser på Facebook (ofte kalt EdgeRank).

Facebook offentliggjør ikke hvordan de bestemmer innholdet i brukerens nyhetsstrøm, men noe er kjent. Selve formelen beskrives ofte slik:

Facebook EdgeRank. Kilde: www.jonloomer.com

Facebook EdgeRank. Kilde: www.jonloomer.com

  • Affinity = Hvor tiltrekkende (interessant) ditt innhold er for brukeren
  • Weight = Engasjementet innholdet har skapt
  • Time decay = Hvor lenge er det siden innholdet ble postet

For å gi en mer forståelig forklaring gikk nylig Facebooks produksjef Will Catchcart ut og beskrev algoritmen som en funksjon av fire sosiale elementer:

  • Brukerens tidligere engasjement på din side. Jo oftere en bruker er engasjert av ditt innhold, jo mer innhold fra deg ser hun.
  • Brukerens tidligere engasjement med tilsvarende innhold. Brukere som oftest liker/kommenterer bilder, vil se flest bilder. Brukere som ofte klikker på linker vil se mange poster med linker.
  • Reaksjoner fra brukere som allerede har sett posten. Har posten din skapt mye engasjement allerede, vil den vises til flere. Poster som ikke engasjerer noen, forsvinner fort.
  • Negativt engasjement. Hvis mange brukere skjuler posten din eller gir annen negativ feedback, vil den forsvinne fort.

Det er med andre ord ikke én type poster som automatisk er mer synlige eller ett tidspunkt som er bedre enn andre. Nøkkelen til å være synlig er å dele innhold som engasjerer, og å fokusere mer på at de «riktige» brukerne liker siden enn antallet som liker.

Noen konkrete råd:

  • Fokusér på innhold som er interessant og relevant for de du ønsker å nå. Det finnes ingen snarveier. Selger du kaffe, så del innhold som er interessant og relevant for de som drikker kaffe.
  • Fokuser på å skape verdi for brukeren. Innhold som oppfattes som verdiløst velges bort oftere. Det påvirker også synligheten til resten av innholdet ditt. Verdifullt innhold kan for eksempel være fagkunnskap, nyttige tips eller bransjenyheter.
  • Varier typen innhold. Statistisk sett er bilder mest engasjerende på Facebook, men hvis du bare poster bilder vil en betydelig andel av dine «fans» gå glipp av det du deler.
  • Post på ulike tidspunkt. Hvis du brenner av alt kruttet på en gang, vil du bare nå de som er på Facebook der og da. Porsjoner ut innholdet på ulike tidspunkt så når du flere.
  • Senk skuldrene. Facebook er et uformelt medium. Det er lov å bruke humor. (Men bruk med fornuft. Ikke bli useriøs.)
  • Lag en plan. Det som tar mest tid på Facebook, er å sitte og «finne på» ting å skrive. Planlegg en del innhold på forhånd. Det er alltid plass til spontane innlegg innimellom.

Hva er dine beste tips?

Kilder: Artikler i AllFacebook.com, ThePostRocket Blog og Jon Loomers blogg.

En stor takk til Synne Hedlo i Nye Tillen AS for mange gode innspill.

You may also like...

5 Responses

  1. Jeg har funnet ut at «amatør» bilder jeg tar selv blir sett av mange flere enn for eksempel produktbilder/modeller som vi får fra leverandøren vår. Jeg har hatt over 100% som ser for eksempel et «amatør» bilde, men bare 20% ser «proffe» bilder og video. Det er helt sikkert forskjellig fra bransje til bransje, men det er min erfaring 🙂 virker som om folk er litt lei av å se «reklame» og heller vil se «real life» 🙂

    • slindbla sier:

      Det er et veldig godt poeng, og samme erfaring vi har. Kværner bruker f.eks. konsekvent bilder tatt av de ansatte selv. Tror det er gjelder for de fleste bransjer at bilder og video som vanlige mennesker kan identifisere seg med er mer engasjerende en stylede «proffbilder».

  1. 5. mai 2013

    […] ← Is there anybody out there? […]

  2. 19. september 2013

    […] fleste… lar Facebook bestemme hvilke oppdateringer fra siden du får se. Denne bloggposten forklarer hvordan Facebook bestemmer […]

  3. 26. februar 2014

    […] Facebooks algoritmer vil fortsatt begrense synligheten slik at bare et utvalg av begge sidenes følgere ser posten, og engasjementet til disse første brukerne vil som tidligere påvirke postens videre synlighet. I tillegg vil engasjementet til brukerne som følger den taggede siden påvirke synligheten til fremtidige poster. […]

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.