Du mister over halvparten av brukerne
Hvis fanene på Facebooksiden din ikke er tilgjengelig på mobil og nettbrett så mister du over halvparten av brukerne og engasjementet. Det hjelper ikke hvor mye du har investert i kreativitet og design; over halvparten av brukerne som vil se innholdet på fanene dine kan ikke se det.
I forbindelse med lanseringen av Smartlink, en teknologi som gjør innholdet på Facebook-faner tilgjengelig på mobil og nettbrett, har vi kartlagt brukerne av en konkurranse på Facebooksiden til et kjøpesenter. Faner på bedrifters Facebooksider er som kjent ikke tilgjengelig gjennom Facebooks mobil-app og iPad-app.
Konkurransen går ut på å stemme på det fineste Valentine-bildet, og konkurransen er markedsført gjennom kjøpesenterets Facebookside og brukere som deler konkurransen med sine Facebookvenner. I løpet av de 5 dagene vi har analysert har 8156 brukere klikket på lenken til konkurransen og avgitt 2123 stemmer.
Hele 52% av alle som klikket på lenken til konkurransen brukte mobil eller nettbrett, mot bare 48% med PC/Mac. Over halvparten av de over 8100 brukerne ville dermed ha gått glipp av konkurransen uten Smartlink-teknologien.
Tallene viser også at nettbrett-brukerne avga litt flere stemmer enn gjennomsnittet, så hele 53% av stemmene kom fra mobil og nettbrett.
Dette viser i praksis at bedrifter som ikke tilpasser Facebooksiden og fanene til mobile brukere går glipp av over halvparten av engasjementet fra sine brukere. Med den økende andelen mobile Facebookbrukere kan man anta at denne andelen vil øke fremover.
Hei. Dette er et meget interessant tema, selv om jeg for min egen del unngår problemstillingen ved å stille nettleseren på mobilen min inn til å ikke mobiltilpasse sidene den skal vise. Men det gjør jo ikke folk flest selvsagt.
Spørsmålet som da kommer opp i mitt hode, er hvordan man skaffer seg slike «smatlink»er til appene som utgjør tabs på sine facebooksider? Er dette mulig uten å bruke en tredjepartsprogramvare for page-tabs? Om jeg lager mine tabs selv (enkle iframe-tabs, skrevet i html, og lagret på eget webhotel), hvordan kan jeg da skaffe meg «smarte» linker til disse for å sikre visning på mobiler og brett også?
-Øyvind
Hei Øyvind,
Smartlink er i utgangspunktet tilpasset vårt publiseringssystem QSlist.com
Jeg tar gjerne en prat om det er mulig å tilpasse teknologien til dine tabs.
Er ikke dette en forenklet konklusjon, dersom dette er hele datagrunnlaget? Om 52% av besøket kom fra mobil eller brett, og 53% av stemmene kom herfra, høres det normalt ut.
Jeg kjøper forsåvidt argumentasjonen og prinsippene, men skulle gjerne sett tall som dokumenterer frafallet en presumptivt ville fått om denne tjenesten ikke var mobiltilpasset.
Poenget er at alle de som brukte mobil/nettbrett ikke ville ha sett konkurransen hvis den ikke var mobiltilpasset. De ville dermed ikke kunnet engasjere seg.
Jeg synes datagrunnlaget er ganske bra. Over 8000 var innom konkurransen og det ble avgitt 3500 stemmer i løpet av en drøy uke. Det bør tilsi at tallene er ganske representative.
Vi ser naturlig nok større utslag når volumet er mindre, og da varierer det i begge retninger.