Google+ for bedrifter
Det nyeste skuddet på sosiale medier-stammen, Google+, har på rekordtid passert 25 millioner brukere. Flere «eksperter» spår allerede at Google+ vil bli større og viktigere enn eksisterende tjenester som LinkedIn og Twitter. Noen mener til og med at Google+ vil ta kneken på Facebook.
Det fører til at flere ledere stiller spørsmålet:
Bør min bedrift være på Google + ?
Det enkle svaret er NEI, ikke enda !
Svaret har en kort og en lang forklaring:
Den korte forklaringen:
Google+ har fortsatt ikke et tilbud til bedrifter. Tvert imot så har de vært enda strengere enn Facebook når det gjelder å fjerne profiler som ikke er privatpersoner. De har annonsert at de forventer å åpne for bedriftssider i løpet av året, men ingen vet sikkert når det vil skje.
Den lange forklaringen:
Google+ er en ny tjeneste. Selv om den allerede har 25 millioner brukere, er det veldig begrenset hva du foreløpig kan gjøre på Google+. De grunnleggende mulighetene for å dele innhold og kommunisere med venner er på plass, men lite annet. Det bærer også bruksmønsteret preg av.
Det er ingen tvil om at Google+ i tiden fremover vil få både annonser og mange flere funksjoner. Mange har meninger om hva som vil komme når, men i praksis vet vi lite før Google lanserer noe nytt.
Summen av dette er at vi vet lite om hva Google+ vil være for både privatpersoner og bedrifter i fremtiden. Kanskje blir det en suksess, som Facebook, eller kanskje det blir med forsøket, slik som noen av Googles tidligere sosiale eksperimenter.
For bedrifter med begrensede ressurser er det derfor alt for stor risiko forbundet med å satse på Google+ i dag. Kanskje vil det være annerledes om et halvt år eller et år, men foreløpig er det ingen grunn til å bruke tid på Google+ for bedrifter.
Erfaringene fra Facebook viser i tillegg at det ikke er noe poeng å være først ute. Bedrifter som kommer sent i gang med Facebook kan ha like stor suksess som de første innovatørene. Det er innholdet som avgjør.
Ett unntak
Det er imidlertid ett element ved Google+ som bedrifter bør følge med på: brukernavn. Mange som oppretter bedriftssider på Facebook nå opplever at det brukernavnet de ønsker (= adressen til siden) allerede er opptatt. Og når et brukernavn først er opptatt, så kan det ikke endres. Bedrifter bør derfor følge med nå Google+ åpner for å registrere brukernavn (eller tilsvarende) for bedrifter, slik at de kan sikre seg det navnet de ønsker.