Du kan ikke betale regninger med Facebook-fans
Et helt sentralt spørsmål når bedrifter skal på Facebook er ”Hva er målet ?”
Mange setter et antall tilhengere som mål: ”Vi skal ha 1000 Facebook-fans innen utgangen av året.” Det er et mål som er enkelt å arbeide mot og følge opp. Men er antall Facebook-fans et egnt mål for en bedrift ? Jeg mener NEI.
Jeg har enda ikke møtt en virksomhet som lever av Facebook-fans. Hverken kommersielle bedrifter, offentlige virksomheter eller ideelle organisasjoner.
Facebook kan være en effektiv kanal for mange virksomheter, men det sosiale nettverket er først og fremst et verktøy for å nå virksomhetens mål. Dette målet kan være økt salg, bedre kundeservice, mer effektiv tjenesteproduksjon eller andre relevante mål.
Derfor er det feil å ha antall Facebook-fans som mål. Antall Facebook-fans kan være et middel (eller i beste fall et delmål), men hovedmålet må være noe som er direkte knyttet til virksomhetens hovedmål: Å selge mer, å yte bedre service, å samle inn mer penger eller å gjøre kommunens tjenester mer tilgjengelige for innbyggerne.
Satt på spissen: Jeg vil heller ha 200 Facebook-fans som er potensielle kunder enn 2000 som ikke er det.
Hvorfor er dette viktig ?
Å sette riktig mål for bedriftens aktiviteter på Facebook er virkig fordi det påvirker HVEM vi forsøker å få som tilhengere, og HVA vi gjør med dem når de liker siden vår. Jobben er ikke over når en bruker har klikket på LIKE-knappen. Det er da den viktigste delen av jobben begynner.
Når en bruker klikker LIKE på Facebooksiden din, så bør det være fordi hun har en interesse i det budskapet du har på siden. Da har du en mulighet til å få en ny kunde, en ny bruker eller en referanse som kan anbefale din bedrift til andre.
Med riktige Facebook-mål og relevant innhold på siden er sjansen større for at hver nye Facebook-fan bringer bedriften ett skritt nærmere sine overordnede mål.
1 Response
[…] Man kan ikke betale regninger med Facebook-fans, så hvorfor er man så opptatt av dem? – Ståle Lindblad, 2016. […]