Er dette slutten på søketrafikk?

Når Google etter hvert begynner å vise AI-genererte sammendrag som svar på søket ditt, kan det være slutten på mye av søketrafikken til nettsiden din. Hvorfor skal leseren klikke på en lenke når hun allerede har fått svaret hun så etter av Google Gemini? Google er uenige, og mener at lenkene som fremheves under AI-sammendraget får mer trafikk.

Fortsetter etter videoen.

Hvis jeg lurer på hvor høyt Tryvannstårnet er, søker jeg på Google. Da får jeg en liste med lenker til troverdige kilder, for eksempel Store Norske Leksikon. Men med Googles nye AI-søk trenger jeg ikke det. Da får jeg svaret pent formulert av Googles kunstige intelligens.

Google vise lenker også, men kommer jeg til å klikke på lenkene, når Google allerede har sjekket kildene og gitt meg svaret? Sannsynligvis ikke.

Hva skjer da med den verdifulle søketrafikken til nettsidene som har gitt Google mulighet til å svare på spørsmålet mitt?

– Vi kommer til å miste trafikk, mener mange av de som driver nettsider.

– Neida, folk vil fortsatt klikke på lenker, hevder Google.

I årevis har Googles søkemotor bygget på en forståelse mellom de som skaper innholdet og Google. Selskapet får bruke innholdet på nettsidene i sin søkemotor, mot at de sender trafikk tilbake til nettsidene. Google får bruke innholdet gratis, fordi søketrafikken gir gjensidig nytte.

Det har vært et samarbeid som har fungert fint i 25 år.

Men hva skjer når Google ikke lenger skaper søketrafikk? Da er det bare de som tjener på samarbeidet. Da er nytten ensidig, ikke gjensidig.

En annen leverandør som har perfeksjonert den nye måten å søke på, er Perplexity. Perplexity er fremhevet av mange, meg selv inkludert, som et litt mer faktaorientert alternativ til Google. De har litt tydeligere lenker, og har ikke like lett for å hallusinere. Men de har i det siste fått kritikk for å trene modellen sin på innhold som ligger bak betalingsmur, uten å få tillatelse av de som eier innholdet.

Selv med Perplexitys litt tydeligere lenker er utfordringen den samme: Kommer brukeren til å klikke på lenkene når hun allerede har fått svaret? Sannsynligheten er ganske stor for at svaret er nei.

Hvis det er slik, at Google, Perplexity og de andre søkemotorene nå bryter den uskrevne avtalen med de som eier innholdet, hva skjer da med internett fremover?

Fair use

I alle år har internett fungert ved at nettsider lenker til hverandre. Ved å lenke til en annen nettside gir du den både trafikk, og du anerkjenner innholdet som er publisert der. Siden dette går begge veier, er det til gjensidig nytte. Man skaper verdi for hverandre. De som produserer det beste innholdet får mest trafikk, men alle har mulighet til å delta i dette samarbeidet. Derfor har internett vært åpent, fritt og gratis frem til nå.

Men hva skjer når nytten ikke lenger er gjensidig, men ensidig? Hva om det bare er techgigantene som tjener på innholdet du har skapt, og du ikke får noe tilbake?

Paradokset er at techgigantene har brukt denne gjensidige nytten som sitt viktigste argument for å ikke betale for innhold. De har sagt at «det er sånn internett fungerer. Vi skaper verdi for hverandre» hver gang de har blitt kritisert.

Når de nå tar bort verdien de skaper for alle de som publiserer verdifullt innhold på nett, ødelegger de samtidig sitt eget viktigste argument for å ikke betale for å bruke innholdet vårt.

Når techgigantene bruker alt innholdet på internett gratis, gjemmer de seg bak begrepet «fair use», altså at de bruker innholdet til nytte for samfunnet. Men hvis de som skaper innholdet ikke får noe av den nytten, er det fortsatt «fair use»?

Hvis jeg ikke får trafikk eller annen nytte fra Google, da vil jeg ha penger hvis de skal bruke innholdet mitt.

New York Times har allerede saksøkt OpenAI for å bruke avisens innhold uten tillatelse til å trene AI-modeller. Hvis Google nå slutter å skape søketrafikk til nettsider, spørs det om det ikke kommer flere slike rettssaker.

De mest dystopiske vil kanskje hevde at dette betyr slutten på internett, slik vi kjenner det, men fullt så pessimistisk er ikke jeg. Internett kommer fortsatt til å fungere som før, men det kan bli vanskeligere å få søketrafikk fra Google og de andre søkemotorene, selv om du lager godt innhold.

Det er også slik, foreløpig, at Google bare lager AI-sammendrag på noen søk. Mange søk vil fortsatt gi bare de 10 blå lenkene og trafikk til nettsiden din.

Hva kan du gjøre for å ikke miste trafikk til nettsiden din?

Det vil bli enda viktigere å markedsføre din egen nettside og din egen merkevare. Du bør bruke flere kanaler til å fortelle brukerne at du er den troverdige kilden til innholdet du deler.

I tillegg betyr det kanskje at epostlistene dine blir mer verd igjen.

Men først og fremst må du fokuserer på å produsere best mulig innhold. Uansett om Google viser AI-sammendrag eller ti blå lenker, vil det være det beste innholdet som får flest klikk.


You may also like...

Skriv en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.