Sosialt maraton
Lørdag 21. september stilte 23 500 løpere til start i årets Oslo Maraton, fordelt på hel- og halvmaraton, 10 km og 3 km. Det er ny deltakerrekord, og for første gang i løpets 32 år lange historie var alle de tre lengste distansene utsolgt.
For Oslo Maraton og Sportsklubben Vidar, som arrangerer løpet, har sosiale medier spilt en avgjørende rolle i årets arrangement. En bevisst satsing på sosiale medier har gitt konkrete resultater som har overgått det vi forventet på forhånd. Og planleggingen er allerede i gang for et enda mer sosialt Oslo Maraton neste år.
Vi i Areca AS er samarbeidspartnere med Oslo Maraton på sosiale medier, og her er en oppsummering av hva som gjør Oslo Maraton til landets mest sosiale maraton:
Mål og strategi
Målene for sosiale medier i Oslo Maraton er de samme som hovedmålene til hele arrangementet: Skape en folkefest og få flere påmeldinger.
Strategien for å nå målene er like enkel, og består av tre elementer:
Inspirere – Engasjere – Stimulere til beslutning
Vi tror at et stort antall menneske har lyst til å drive treningsaktiviteter, og at Oslo Maraton kan være et mål som motiverer til dette. Ved å inspirere, engasjere, og så gjøre det enkelt å ta beslutningen, tror vi derfor at vi kan få flere til å følge drømmen og melde seg på.
Vi har ønsket å gjøre Oslo Maraton til noe mer enn «mange kilometer på asfalt» gjennom å gi arrangementet en personlighet og fokusere på opplevelsen og folkefesten.
Inspirere
Første steg er å inspirere. Å vise at trening og Oslo Maraton er for alle. Man trenger ikke å være i topp form for å delta. Å fullføre en 3km kan være en like stor prestasjon for noen som helmaraton er for andre.
Engasjere
Å engasjere publikum gir flere gevinster: når de deler sine treningsopplevelser, stiller spørsmål om trening eller engasjerer seg på andre måter, så bidrar de både til å inspirere andre og til å øke Oslo Maratons synlighet i sosiale medier.
Stimulere til beslutning
Inspirasjon og engasjement har liten verdi hvis det ikke leder til en beslutning. For Oslo Maraton sin del vil det si en beslutning om å melde seg på eller å delta i folkefesten. For å oppnå dette har vi forsøkt å gjøre det veldig enkelt å ta beslutningen når man blir inspirert eller engasjert.
Gjennomføring
Primære kanaler har vært Facebook og Instagram.
På Instagram har vi først og fremst fokusert på å inspirere og engasjere, både gjennom egen konto (@oslomaraton) og ved å rendyrke hashtagen #oslomaraton. (Tidligere ble bilder og twittermeldinger merket med en rekke ulike hashtager, men i år har vi kraftsamlet rundt den ene.)
Facebook er hovedkanal for dialog med publikum for Oslo Maraton. Mye formell og statisk informasjon ligger på websiden, men den daglige dialogen foregår på Facebook. På Facebook jobber vi derfor både med å inspirere, engasjere og stimulere til beslutning.
På tidslinjen har vi delt blant annet løpende informasjon og nyheter, inspirasjonsbilder, informasjon og bilder fra aktiviteter og bilder fra tidligere års arrangementer. Vi har lagt vekt på å ha en jevn variasjon i typen innlegg (tekst, bilder, video og linker) og tema.
Fanene på Facebook (og tilsvarende mobiltilpassede applikasjoner) har vært det primære verktøyet for å stimulere til beslutning. Eksempel på faner som stimulerer til beslutning:
Påmelding på Facebook
En av de viktigste fanene har vært påmeldingen. At man enkelt har kunnet melde seg på Oslo Maraton via Facebook når man blir inspirert, gjør at brukeren kan handle på den spontane lysten når den dukker opp.
Spør treneren
Gjennom hele våren og sommeren har det vært mulig å stille spørsmål om trening og kosthold på Facebook. Profesjonelle løpere svarer på spørsmålene og gir råd. Denne fanen har også vært brukt av Oslo Maratons samarbeidspartnere på deres Facebooksider. Slik har samarbeidspartnerne kunnet tilby en nyttig tjeneste til sine følgere, og Oslo Maraton har fått mer oppmerksomhet.
Kjøp/selg startnummer
I år ble de tre lengste distansene utsolgt. Det oppsto derfor et marked for å kjøpe og selge startnummer. For å yte bedre service til deltakerne, sikre at flest mulig stilte til start og motvirke «svartebørshandel» opprettet vi en fane på Facebook hvor man kunne registrere seg som kjøper eller selger av startnummer.
Adelskalender
Oslo Maraton ønsker å premiere trofaste deltakere. Vi opprettet derfor en fane hvor man kan registrere sine tidligere deltakelser. Adelskalenderen vil være grunnlaget for premiering av disse i fremtidige arrangement.
Resultater
Selv med begrensede ressurser og svært lave kostnader har satsingen på sosiale medier gitt resultater langt utover det vi forventet. Noe av det vi har oppnådd er:
Instagram-kontoen ble opprettet i slutten av mai i år, og har i skrivende stund litt over 700 følgere. Det har blitt delt over 4 000 bilder på Instagram merket med hashtagen #oslomaraton.
Facebook har skapt et stort engasjement. Antall følgere på Facebooksiden har økt fra ca 10 000 i januar til ca 18 000 i dag. I gjennomsnitt ser 83% av de som følger siden hvert innlegg som postes (organisk synlighet – det vil si uten annonsering). Dette er langt bedre enn de 16% som er «normalen» for bedrifter på Facebook. Hvert innlegg får i gjennomsnitt 376 «likes», 32 kommentarer og blir delt 19 ganger. (Tallene er beregnet som et gjennomsnitt av de 10 siste innleggene frem til mandagen etter arrangementet.)
I tillegg til å skape et stort engasjement, har Facebooksiden også gitt gode målbare resultater:
- 1 300 av påmeldingene til årets løp har kommet gjennom Facebook.
- Ca. halvparten av de 750 startnumrene som ble omregistrert, ble kjøpt/solgt gjennom Facebook
- Over 90 treningsspørsmål har i skrivende stund blir stilt og besvart på Facebook
- 120 deltakere har registrert sine deltakelser i Adelskalenderen (Adelskalenderen ble lansert for to uker siden)
Veien videre…
Vi rakk bare å gjennomføre halvparten av de aktivitetene vi planla i sosiale medier før årets arrangement. Planleggingen av Oslo Maraton 2014 er allerede i gang, og da vil sosiale medier bli enda viktigere.
Vi ønsker å utnytte det enorme potensialet som ligger i å inspirere, engasjere og stimulere til beslutning gjennom sosiale medier. I tillegg til enda mer historiefortelling, enda bedre dialog og enda flere beslutningspunkter, ønsker vi å integrere sosiale medier tettere i selve arrangementet både for deltakere og tilskuere.
Målene for sosiale medier i Oslo Maraton 2014 vil følge av målene for arrangementet, men en ting er sikkert: Minst dobbelt så mange vil melde seg på til Oslo Maraton 2014 gjennom Facebook.
Jeg er med, er du?
1 Response
[…] Oslo Maraton satset på sosiale medier som en av de viktigste kanalene i 2013. Med en økning på ca. 6000 deltakere fra året før og tre utsolgte distanser, ble løpet en stor suksess. 1300 av deltakerne meldte seg på via Facebook, og mange fler ble motivert til å melde seg på gjennom sosiale medier. […]